Wat zijn de voordelen en nadelen van een focusgroep?
Een focusgroep heeft net als iedere andere onderzoeksmethode voor- en nadelen.
Voordelen
- Het is een efficiënte methode om kwalitatieve data te verzamelen.
- Er vindt al kwaliteitscontrole plaats, doordat deelnemers elkaar bevragen.
- Door de groepsdynamiek komt de nadruk vaak op de belangrijkste aspecten te liggen.
- Respondenten vinden focusgroepen vaak leuk, interessant en minder ongemakkelijk.
- Focusgroep-onderzoek is relatief goedkoop en flexibel.
- Taboe-onderwerpen worden vaak toegankelijker in een focusgroep.
Nadelen
- Het aantal vragen dat beantwoord kan worden is beperkt.
- Om een groepsdiscussie te leiden is behoorlijk wat expertise nodig.
- De interviewer moet de groepsdynamiek begrijpen voor representatieve resultaten.
- Soms ontstaan conflicten tussen groepsleden die moeilijk op te lossen zijn.
- Het risico dat je respondenten sociaal-wenselijke antwoorden geven is groot.
- Je kunt niet garanderen dat alles wat besproken is binnen de groep blijft.
- Resultaten van focusgroepen zijn over het algemeen niet generaliseerbaar.