Voorbeeld probleemanalyse praktijkvraagstuk
Dit artikel bevat een volledig voorbeeld van een probleemanalyse.
Nadat jij je onderwerp hebt gekozen, formuleer je eerst een probleemanalyse (probleemoriëntatie). In de probleemanalyse ga je in op de volgende onderdelen:
- Aanleiding en context van je scriptie;
- Achtergrond over het vraagstuk of je onderwerp;
- Afbakening van je vraagstuk;
- Relevantie van je vraagstuk.
Om de probleemanalyse in kaart te brengen, wordt vaak gebruikgemaakt van een visgraatmodel. Op basis van je probleemanalyse formuleer je vervolgens een afgebakende, relevante probleemstelling en doelstelling. Hierna begin je pas met het opstellen van de onderzoeksvragen.
Het voorbeeld hieronder is een praktijkvraagstuk voor het hbo. De oriëntatie is geschreven met behulp van het stappenplan voor de probleemoriëntatie.
Voorbeeld probleemanalyse praktijkvraagstuk
De directeur van een basisschool in Utrecht heeft een vierdejaars student van de pabo gevraagd om onderzoek te doen naar mogelijkheden om de hoogbegaafde leerlingen die in de bovenbouw zitten, meer uit te dagen. Uit een eerder gehouden enquête onder ouders/verzorgers van deze kinderen is namelijk gebleken dat veel van deze kinderen zich vervelen en dat ongeveer de helft niet meer graag naar school gaat.
Vanuit het ministerie is er de laatste jaren veel aandacht voor deze problematiek [uitleg met bronnen]. De basisschool heeft al verschillende maatregelen genomen zoals het verrijken van de leerstof in de verplichte vakken. Uit een onderzoek, dat in 2014 is uitgevoerd door een student, is gebleken dat de kinderen hierdoor al meer uitgedaagd worden maar dat de leerkrachten van de bassischool handelingsverlegen zijn als het gaat om hoe ze dat moeten aanpakken. Zij vinden het moeilijk om hoogbegaafde leerlingen te herkennen en de juiste leerlingbegeleiding te bieden. Vanuit de literatuur is bekend dat [uitwerken met bronnen].
De focus van dit onderzoek ligt op de relatie tussen de leerkracht en de student. Met overige factoren zoals de thuissituatie en medeleerlingen wordt geen rekening gehouden. De uitkomsten zijn maatschappelijk relevant omdat leerkrachten praktische handvatten ontvangen waardoor zij betere begeleiding aan hoogbegaafde leerlingen kunnen bieden. De leerlingen zullen zich beter gaan voelen en beter gaan presteren op school.
Probleemstelling
De leerkrachten van de basisschool beschikken niet over de vaardigheden om de hoogbegaafde kinderen te kunnen herkennen en de juiste begeleiding te bieden.
Doelstelling
Doel van het onderzoek is erachter te komen hoe de vaardigheden van de leerkrachten verbeterd kunnen worden zodat zij de hoogbegaafde leerlingen beter herkennen en kunnen begeleiden.
Veelgestelde vragen
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.
Scharwächter, V. & Swaen, B. (2023, 23 januari). Voorbeeld probleemanalyse praktijkvraagstuk. Scribbr. Geraadpleegd op 24 maart 2025, van https://www.scribbr.nl/starten-met-je-scriptie/voorbeeld-probleemanalyse/