De missie en visie van een bedrijf in je scriptie beschrijven
In je scriptie is het belangrijk dat je de missie en visie van je organisatie beschrijft.
De missie beschrijft de identiteit van een organisatie en wat deze in de huidige situatie wil bereiken. De visie daarentegen gaat in op het ideaalbeeld van de organisatie voor de toekomst; wat de organisatie op de lange termijn wil bereiken.
Door de missie van je opdrachtgever te achterhalen, krijg je meer inzicht in de markt, het product, de competenties, het onderscheidend vermogen en de kernwaarden van het bedrijf. Op basis van de visie begrijp je wat de langetermijndoelstellingen zijn en wat het ideale toekomstbeeld is.
Met deze informatie kun je bepalen hoe jouw scriptie een bijdrage kan leveren en welke interne en/of externe factoren een negatieve of positieve rol spelen bij het wel of niet behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Inhoudsopgave
- Wat is een missie?
- Wat is een visie?
- Hoe de missie en visie je kunnen helpen met je onderzoek
- Hoe kom je achter de missie en visie van je opdrachtgever?
- Een missie en visie formuleren
- Verschil missie en visie met voorbeelden
- Meer weten over stage lopen?
- Veelgestelde vragen over de missie en visie van een organisatie
Wat is een missie?
Met een missie formuleert een organisatie wat haar identiteit is en verantwoordt het haar bestaansrecht. De missie gaat in op wat het bedrijf doet, is en in iedere situatie wil bereiken. De missie is daarmee tijdloos en staat niet ter discussie.
Een missie kan ingaan op:
- Het werkterrein (markt, doelgroep, stakeholders) in de dagelijkse praktijk
- Het bestaansrecht; wat de organisatie bijdraagt aan de maatschappij
- De kernwaarden, normen en overtuigingen van het bedrijf
- Unique selling points waarmee het bedrijf zich onderscheidt van concurrentie
De missie wordt als leidraad gebruikt bij het formuleren van doelstellingen, strategieën, processen en prestaties. Medewerkers moeten kunnen terugvallen op een missie om te begrijpen hoe ze zich moeten gedragen in lijn met het bedrijf waarvoor ze werken.
De missie presenteren in je scriptie
Als je de missie van je opdrachtgever beschrijft in je scriptie, plan van aanpak of stageverslag, dien je deze letterlijk over te nemen en tussen aanhalingstekens te plaatsen. Zorg er daarom voor dat je erachter komt wat de missie precies is.
De missie kan uit een zin bestaan, maar ook uit een korte paragraaf. Meestal presenteer je eerst de missie van het bedrijf en daarna de visie.
Lees waarom zo veel studenten Scribbr inschakelen
Wat is een visie?
De visie geeft aan wat de toekomstige doelstelling is van het bedrijf, ofwel met betrekking tot de aankomende 5 tot 10 jaar of met betrekking tot de ideale toekomst. Deze visie dient ter motivatie en inspiratie en gaat in op de verandering die een organisatie in de samenleving nastreeft.
Een visie verwijst naar:
- Een droomscenario: de ideale situatie als de missie wordt gevolgd
- De doelstelling van de organisatie voor de toekomst
- De langetermijnplanning
- Wat het bedrijf in de toekomst kan betekenen voor de markt of samenleving
Meestal zijn visies kort, bondig en motiverend, zodat ze gemakkelijk te onthouden zijn. Een visie kan in tegenstelling tot een missie worden aangepast, bijgesteld of volledig veranderd, bijvoorbeeld naar aanleiding van veranderende interne en externe omgevingsfactoren.
De visie in je scriptie beschrijven
Ook de visie van de organisatie van je opdrachtgever neem je direct over in je scriptie en schrijf je tussen aanhalingstekens. De visie bestaat meestal maar uit een paar worden of een korte zin.
Om deze reden is het een goed idee om kort uit te leggen wat de visie precies betekent. Hierbij ga je eigenlijk kort in op de strategie van het bedrijf.
Hoe de missie en visie je kunnen helpen met je onderzoek
In de missie en visie van een bedrijf wordt waardevolle informatie met je gedeeld om je onderzoek op te baseren. Zo krijg je zicht op:
Missie
- Markt: Op welke markt het bedrijf zich richt en wie de klanten zijn.
- Product: Wat het bedrijf aanbiedt en in welke behoefte het voorziet.
- Competenties: Hoe producten worden geleverd en beloftes worden waargemaakt.
- Onderscheidende vermogen: Wat de unique selling points zijn waardoor het bedrijf kan concurreren.
Visie
- Organisatiedoelstellingen op lange termijn
- Ideeën voor de toekomst
- Haalbare en realistische ambities
- De kernvaardigheden die in de toekomst ontwikkeld moeten worden
- Hoe de organisatiecultuur en waarden moeten zijn om de visie te realiseren
Ga na hoe jouw scriptie een bijdrage kan leveren
Het is van belang om inzicht te hebben in de missie en visie van het bedrijf waarvoor je onderzoek doet om te bepalen:
- Hoe het doel van je scriptie een bijdrage kan leveren aan het behalen van de missie en visie.
- Of de huidige situatie binnen het bedrijf in overeenstemming is met de missie en visie.
- Welke vaardigheden of processen ontwikkeld moeten worden in de toekomst om de visie te realiseren.
- Welke factoren in de huidige interne situatie niet in overeenstemming zijn met de missie.
- Of de visie eventueel aangepast moet worden nadat je een interne en/of externe analyse hebt uitgevoerd.
- Welke factoren bedreigingen vormen voor de missie en visie.
- Of de medewerkers op de hoogte zijn van de missie en visie.
- Of de missie en visie tot uiting worden gebracht in de producten, klantcontact en/of marketinguitingen.
Door inzicht te verkrijgen in een of meerdere van deze punten, kun je jouw opdrachtgever op weg helpen om ofwel de huidige situatie zo te verbeteren dat de missie en visie nageleefd worden of eventueel de missie en visie te herformuleren.
Hoe kom je achter de missie en visie van je opdrachtgever?
Je kunt op verschillende manier achterhalen wat de missie en visie van je opdrachtgever zijn. Vaak zijn de missie en visie van een bedrijf simpelweg op de website beschreven. Mocht dit niet zo zijn, dan kun je jouw opdrachtgever vragen wat de missie en visie zijn.
Een missie en visie formuleren
Als de opdrachtgever nog geen missie en visie geformuleerd heeft, dan kun je overwegen om samen met je opdrachtgever op basis van de kernwaarden en algemene doelstellingen je missie formuleren. Vervolgens formuleer je op basis van je langetermijndoelstellingen de visie van het bedrijf.
Missie formuleren
Gebruik voor de formulering van de missie de kernwaarden en doelstellingen van een bedrijf.
Voorbeelden van kernwaarden:
- Duurzaam ondernemen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Respectvol met elkaar omgaan
- Diversiteit stimuleren
- Betrouwbaar zijn
- Ethisch en integer te werk gaan
Voorbeelden van algemene doelstellingen:
- Kwaliteit leveren
- Snel leveren
- Betaalbaar leveren
- Luxe-producten aanbieden
- Tevreden klanten
- Eenvoudig te begrijpen klantprocessen
- Beschikbaarheid
Visie formuleren
Als je je visie formuleert, moet je met je opdrachtgever nadenken over de meest ideale situatie over 5 tot 10 jaar en verder in de toekomst. Geen droom is eigenlijk te groot voor je visie. Vat in een inspirerende zin samen wat je uiteindelijke langetermijndoelstellingen zijn.
Voorbeelden van langetermijndoelstellingen
- De wereld verbeteren door een medicijn voor een ziekte te leveren
- Een bepaald probleem voor altijd oplossen
- Mensen gelukkig maken
- De beste kwaliteitsproducten aanbieden
- Alle klanten op de wereld van dienst X voorzien
Verschil missie en visie met voorbeelden
Terwijl de missie ingaat op de identiteit van een organisatie en doelstellingen die iedere dag gelden en tijdloos zijn, beschrijft de visie het ideaalbeeld van de organisatie voor de toekomst. De visie geeft daarmee aan wat de organisatie op de lange termijn het allerliefst wil bereiken.
Voorbeelden missie en visie van bestaande bedrijven en organisaties
Meer weten over stage lopen?
Wil je meer weten over stage lopen? Bekijk ook eens onze andere artikelen over stage lopen en een stage- of reflectieverslag schrijven!
Stage lopen
Stageverslag schrijven
Reflectieverslag schrijven
Veelgestelde vragen over de missie en visie van een organisatie
- Hoe achterhaal je de missie en visie van een bedrijf?
-
Je kunt op verschillende manier achterhalen wat de missie en visie van je opdrachtgever zijn. Vaak worden de missie en visie van een bedrijf simpelweg op de website beschreven. Mocht dit niet zo zijn, dan kun je jouw opdrachtgever vragen wat de missie en visie zijn.
- Wat is een stagebedrijfomschrijving?
-
In je stageverslag ga je in op het stagebedrijf en de externe omgeving. In deze stagebedrijfomschrijving kun je bijvoorbeeld ingaan op:
- het type organisatie (NGO, eenmanszaak, vennootschap, etc.)
- de oprichting en de oprichter
- de omvang van de organisatie (aantal vestigingen, transacties, winst, etc.)
- het aantal medewerkers en afdelingen
- kenmerken van de afdeling waar je stage loopt
- de missie en visie
- de kernactiviteiten
- de interne en externe communicatie
- de huidige situatie
- actuele ontwikkelingen binnen de organisatie
- actuele ontwikkelingen in de omgeving (DESTEP-analyse)
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.