Zo schrijf je een pakkende titel voor je scriptie | Met voorbeelden

Een pakkende titel geeft kort en krachtig de inhoud van je scriptie weer. Je geeft informatie over het onderwerp door kernwoorden te gebruiken en probeert de lezer enthousiast te maken voor je tekst. De titel komt bovenaan je titelpagina te staan.

Een goede titel voor je scriptie is:

  • informatief
  • enthousiasmerend
  • begrijpelijk voor de lezer

Om je onderwerp verder toe te lichten, kun je ook een ondertitel toevoegen. Hiermee kun je het onderwerp nader specificeren of bijvoorbeeld ingaan op het soort onderzoek, je opdrachtgever of variabelen uit je hoofdvraag. Schrijf je definitieve titel pas nadat je de rest van je scriptie hebt geschreven.

Informatieve titel

Je titel moet op de eerste plaats naar het onderwerp van je scriptie verwijzen, zodat je lezer begrijpt waar je scriptie over gaat. Je kunt jezelf de volgende vragen stellen over je onderzoek om op ideeën te komen:

  1. Wie wordt onder de loep gelegd?
    Ga in op de personen die zijn onderzocht (bijvoorbeeld respondenten).
  2. Voor wie is het onderzoek uitgevoerd?
    Noem je opdrachtgever.
  3. Wat wordt onderzocht?
    Ga in op variabelen uit je hoofdvraag.
  4. Waar of wanneer heeft de gebeurtenis die de aanleiding was voor deze scriptie plaatsgevonden?
    Ga in op de aanleiding voor je scriptie.
  5. Waarom heb je deze scriptie geschreven?
    Ga in op het belang of doel van je onderzoek.
  6. Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
    Ga in op het soort onderzoek of de methode die je hebt gebruikt.

Ga na met welk antwoord je de kern van je scriptie het beste weergeeft en welk antwoord het meest in verband staat met je uiteindelijke conclusie. Op basis daarvan kun je jouw titel formuleren.

Zorg voor een compacte titel

Je hoeft niet alle informatie in je titel te verwerken. De beste titels zijn vaak niet langer dan 10 woorden. Je kunt een ondertitel toevoegen voor informatie die je niet in je titel wilt opnemen, omdat deze anders te lang en complex wordt.

Te lange titel Compacte titel
De voorspellende kracht van akoestische spraakkenmerken om longaanvallen bij COPD-patiënten op tijd op te sporen met een digitale luistervink Digitale luistervink: Akoestische spraakkenmerken als markers van COPD

Gebruik kernwoorden

Bepaal of je een goede titel hebt gekozen door vast te stellen of je kernwoorden hebt gebruikt. Als je zelf literatuuronderzoek doet, gebruik je deze zoekwoorden, ofwel kernwoorden, om de juiste artikelen te vinden.

Bedenk welke kernwoorden iemand zou gebruiken die op zoek is naar de informatie in jouw scriptie en gebruik deze woorden in je titel.

Hoofdvraag van je scriptie Kernwoorden Voorbeeldtitel
Welke praktische tools zijn er om ziekte-uitval bij service-georiënteerde bedrijven terug te dringen? ziekte-uitval, service-georiënteerde bedrijven, tools Een onderzoek naar praktische tools om ziekte-uitval bij service-georiënteerde bedrijven terug te dringen
Hoe kunnen de vaardigheden van leerkrachten verbeterd worden zodat ze hoogbegaafde leerlingen beter kunnen herkennen en begeleiden? hoogbegaafdheid, onderwijs, vaardigheden leerkrachten Een onderzoek naar onderwijstechnieken om hoogbegaafde basisschoolleerlingen te herkennen en begeleiden

Voorkom plagiaat en doe de gratis plagiaatcheck.

Start gratis check

Enthousiasmerende titel

Je titel moet niet alleen informatief zijn, maar ook enthousiasmerend. Je kunt de interesse van je lezer wekken door:

  • simpelweg te schrijven waar je scriptie over gaat
  • in lichte mate te provoceren
  • een bekend citaat te gebruiken
  • aan te geven waar je onderzoek een nieuw licht op werpt
  • een interessante woordspeling te gebruiken
  • actief te schrijven

Welke strategie je het best kunt kiezen, is vooral afhankelijk van je eigen voorkeur, de smaak van je begeleider, je vakgebied en natuurlijk het onderwerp van je scriptie zelf.

Hieronder staat een aantal voorbeelden van prikkelende titels.

Titelvorm Voorbeeld
Provoceren CO2 afvangen en opslaan: Hoe groen kan zwart zijn?
Een quote gebruiken “Ik praat daar liever niet over”: Het taalgebruik van jonge ouders bij moeilijke onderwerpen
Woordspeling Tot begrip komen: Orgasmes en de epistemologie van onwetendheid
Actief vs passief geschreven titel Passief
Hoe met elkaar wordt gecommuniceerd door walvissen

    Actief
    Hoe walvissen met elkaar communiceren

    Begrijpelijke titel

    Bekijk ook kritisch of jouw lezerspubliek je titel wel kan begrijpen. Ga na of de vaktermen die je gebruikt door de gemiddelde lezer binnen jouw vakgebied kunnen worden begrepen. Dit hangt natuurlijk volledig af van je vakgebied, maar ook van het niveau van je studie.

    Zorg er daarnaast voor dat je titel niet:

    • onnodig grof is
    • vreemde of nare bijklanken heeft
    • je opdrachtgever in een nadelig daglicht zet

    Hieronder staan een aantal voorbeelden.

    Onnodig grof Niet onnodig grof
    Homo’s in Amsterdam: het straatbeeld van de Reguliersdwarsstraat De LHBTIQA+-gemeenschap in Amsterdam: het straatbeeld van de Reguliersdwarsstraat
    Te veel vaktermen Begrijpelijke termen
    Een vergelijking tussen effecten van de glycemische controle en de B-celfuncties in type-2-diabetes patiënten na de behandeling met exenatide, insuline of pioglitazone Een vergelijking van de effecten op de bloedwaarden van type-2-diabetespatiënten van drie populaire behandelmethoden*

    *In je ondertitel zou je vervolgens de vaktermen kunnen gebruiken. Je schrijft dan bijvoorbeeld: De behandeling met exenatide, insuline of pioglitazone onderzocht in een willekeurige steekproef.

    Opdrachtgever in nadelig daglicht Opdrachtgever niet in nadelig daglicht
    Een onderzoek naar boze reviews door onkunde van medewerkers bij tandartspraktijk Janssen Een onderzoek naar opleidingsmogelijkheden voor medewerkers bij tandartspraktijk Janssen ter verbetering van de patiëntwaardering

    Interpunctie en hoofdletters in je titel

    Het is ook belangrijk om op de interpunctie te letten. Je titel begint altijd met een hoofdletter, maar eindigt niet met een punt. Je ondertitel mag wel met een punt eindigen, maar dat hoeft niet.

    Vaak worden ook dubbele punten in de titel gebruikt, bijvoorbeeld na een citaat, stelling of vraagstelling. Het woord dat direct hierna komt, kun je met een hoofdletter beginnen om nadruk te leggen op dit tweede deel van de titel.

    Wie helpt jou met nakijken?

    Betrouwbare hulptroepen vinden is niet makkelijk...

    • Familie
    • Vrienden
    • Studiegenoten
    • Scribbr

    We staan altijd voor je klaar

    Ondertitel voor je scriptie

    Een slimme manier om je titel eenvoudiger kort, aantrekkelijk en informatief te maken, is om een ondertitel toe te voegen. In de hoofdtitel wek je interesse voor je onderwerp. In de ondertitel geef je extra informatie, zodat de lezers precies weten wat in je scriptie aan bod komt.

    Voor de ondertitel geldt dat deze niet prikkelend hoeft te zijn, maar vooral informatief. Zo weten je lezers wat ze van je tekst kunnen verwachten.

    Hieronder staan een aantal voorbeelden van titels met ondertitel:

    • Gentle parenting op kinderdagverblijven
      Een onderzoek naar de invloed van gentle parenting op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen tussen de 0 en 2 jaar
    • Strategisch succes? Activisme in mensenrechten campagnes
      Een analyse van de strategische rol van activisme in campagnes van internationale mensenrechtenorganisaties

    • Financiële rollercoaster: Efteling in het rood
      Een onderzoek naar de werktevredenheid van medewerkers van de Efteling na de financiële verliezen in coronatijd 
    • Basisschool de Regenboog: veerkrachtig op weg naar de middelbare
      Kwalitatief onderzoek naar de invloed van de werkwijze van leerkrachten van basisschool de Regenboog op de ontwikkeling van veerkrachtigheid bij scholieren

    Raadpleeg een scriptiedatabank

    Bekijk voor meer inspiratie voor een titel ook eens een scriptiedatabank. Als je weet welke titels er al voor jouw onderwerp bestaan, kun je op basis daarvan een nieuwe, goede titel formuleren voor je eigen scriptie, essay of paper.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bedenk je een prikkelende titel?

    Een pakkende titel op de titelpagina moet onder andere de interesse van je lezer prikkelen. Dit kun je doen door:

    • simpelweg te schrijven waar je scriptie over gaat
    • in lichte mate te provoceren
    • een bekend citaat te gebruiken
    • aan te geven waar je onderzoek een nieuw licht op werpt
    • een interessante woordspeling te gebruiken
    • actief te schrijven
    Welke eigenschappen heeft een goede titel?

    Een goede titel geeft kort en krachtig de inhoud van je scriptie weer. Je geeft informatie over het onderwerp door sleuteltermen te gebruiken en probeert de lezer enthousiast te maken voor je tekst.

    Waarvoor gebruik je een ondertitel?

    Het is belangrijk dat de hoofdtitel kort en krachtig is. Soms wil je echter nog meer informatie geven over je onderzoek.

    Met een ondertitel kun je het onderwerp nader specificeren of bijvoorbeeld ingaan op het soort onderzoek, je opdrachtgever of variabelen uit je hoofdvraag.

    Een ondertitel plaats je onder de hoofdtitel op de titelpagina.

    Citeer dit Scribbr-artikel

    Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.

    Benders, L. & Scharwächter, V. (2023, 06 maart). Zo schrijf je een pakkende titel voor je scriptie | Met voorbeelden. Scribbr. Geraadpleegd op 11 november 2024, van https://www.scribbr.nl/scriptie-structuur/pakkende-titel-scriptie/

    Wat vind jij van dit artikel?
    Lou Benders

    Lou was Scribbrs Product- en Kwaliteitsmanager tot ze naar Italië verhuisde voor de liefde en het lekkere weer. Nu werkt ze op afstand aan Scribbrs diensten en aan handige artikelen over academische teksten.