Methodologie of methoden in je scriptie | Met voorbeelden
In de methodologie beschrijf je welke methoden je gebruikt om tot de resultaten (in je scriptie) te komen. Hierbij ga je in op:
- Het soort onderzoek – kwalitatief of kwantitatief onderzoek
- De dataverzamelingsmethoden – deskresearch of fieldresearch
- De datakenmerken – waaronder de inclusie- en exclusiecriteria en steekproefomvang
- Het onderzoeksverloop – uitvoering van de methoden
- De data-analysemethoden – tools waarmee je de data analyseert
- De validiteit en betrouwbaarheid van je onderzoek
De methodologie volgt meestal na je theoretisch kader. In je methodologie kun je grotendeels informatie uit je onderzoeksopzet opnemen.
Inhoudsopgave
Doel van de methodesectie
Je methodologie onderbouwt de methoden die je hebt toegepast om een hypothese te testen, een casus te onderzoeken of het antwoord op je onderzoeksvraag te vinden.
Het idee is dat iemand die je onderzoek op dezelfde manier uitvoert (aan de hand van je methodesectie) ongeveer dezelfde resultaten moet kunnen vinden. Dit maakt je onderzoek repliceerbaar en zo kun je garant staan voor de betrouwbaarheid van je resultaten.
Je overlegt met je begeleider en kiest de methoden waarmee je binnen de gestelde tijd het beste antwoord kunt geven op je hoofdvraag.
Het soort onderzoek
Allereerst beschrijf je of je kwantitatief, kwalitatief of mixed-methods onderzoek hebt gedaan.
- Kwantitatief onderzoek: de resultaten worden uitgedrukt in cijfers.
- Kwalitatief onderzoek: de resultaten worden uitgedrukt in woorden.
- Mixed-methods onderzoek: de resultaten worden uitgedrukt in cijfers en woorden.
Dataverzamelingsmethoden
Je kunt data verzamelen met behulp van deskresearch (of literatuuronderzoek), fieldresearch of allebei.
Welk soort deskresearch of fieldresearch je precies doet, is afhankelijk van de aard van je onderzoek (kwantitatief of kwalitatief). Bekijk daarom de onderstaande tabellen om te bepalen hoe jij het beste data kunt verzamelen.
Dataverzamelingsmethoden bij kwantitatief onderzoek
Deskresearch | Fieldresearch |
---|---|
Database-onderzoeken | Enquêtes |
Rapporten analyseren | Experimenten (om een hypothese te toetsen) |
Cijfers analyseren | Kwantitatieve observaties |
Dataverzamelingsmethoden bij kwalitatief onderzoek
Deskresearch | Fieldresearch |
---|---|
Specifieke literatuur verzamelen met de sneeuwbalmethode | Interviews |
Specifieke cases bestuderen | Kwalitatieve observaties |
Enquêtes met open vragen |
Datakenmerken: inclusie- en exclusiecriteria
Beschrijf de kenmerken van de data die je hebt verzameld. Geef hierbij ook expliciet aan wat je wel hebt meegenomen in je dataset en wat niet. Dit zijn je inclusie- en exclusiecriteria. Eventueel kun je ze opnemen in een tabel.
Voorbeeld beschrijvingen van datakenmerken
Hieronder vind je een voorbeeld van de kenmerken die je bespreekt als je data verzamelt door middel van deskresearch, een steekproef of een interview:
Als je alleen deskresearch hebt gedaan, ga je in op de:
- Literatuur
- Database
- Andere naslagwerken
Heb je een steekproef gedaan, dan licht je het volgende toe:
- Methode van steekproeftrekking
- Verloop van de steekproef
- Beschrijving steekproef
Mocht je interviews hebben gebruikt, dan bespreek je de kenmerken hiervan:
- Gestructureerd interview, semigestructureerd interview of ongestructureerd (open) interview
- Plaats en tijd
- Beschrijving interviews
Het onderzoeksverloop
Ga in op het praktisch verloop van het onderzoek naar aanleiding van je onderzoeksopzet. Je kunt hierbij bijvoorbeeld beschrijven:
- of voldoende mensen gereageerd hebben op je enquêteverzoek
- hoeveel het er waren (steekproefgrootte)
- hoeveel mensen je hebt geïnterviewd
- wanneer verzadiging optrad
- of je alle benodigde literatuur hebt kunnen vinden
Focus hierbij op de rol van de onderzoeker en de onderzoekssituatie. Mocht de kwaliteit van de diepte-interviews negatief beïnvloed zijn door bijvoorbeeld geluidsoverlast, dan kun je dat hier aangeven.
Verval echter niet in een reflectie en blijf feitelijk als je het praktisch verloop omschrijft. Sommige onderwijsinstellingen of begeleiders willen dat je pas ingaat op negatieve invloeden in de discussie van je scriptie. Controleer goed welke richtlijnen voor jou gelden.
Data-analysemethoden
Welke data-analysemethoden je gebruikt, is afhankelijk van het soort onderzoek dat je hebt gedaan en welke dataverzamelingsmethoden je hebt gebruikt.
Als je kwantitatief onderzoek hebt gedaan, kun je onder andere gebruikmaken van:
- One-way ANOVA
- Two-way ANOVA
- t-test
- Regressieanalyses
- Meerdere toetsen
Bij kwalitatief onderzoek kun je onder andere de volgende methoden inzetten:
- Tekstuele analyse
- Vergelijkingen van data
- Coderen van interviews
- Categoriseren
- Analyse volgens een model dat je bespreekt in je theoretisch kader
- Combinatie van bovenstaande methoden
Voordat je aangeeft hoe je jouw data hebt geanalyseerd, geef je aan hoe je de data hebt verwerkt, bijvoorbeeld in Excel of SPSS. Ook interviews kun je verwerken in een programma, zoals Atlas.ti.
Je bespreekt hier nog niet hoe bepaalde modellen precies werken. Dit doe je in je theoretisch kader.
Validiteit en betrouwbaarheid onderbouwen
Geef aan waarom jouw onderzoek valide en betrouwbaar is. Je kunt de validiteit en betrouwbaarheid van je onderzoek bespreken in je methoden:
- In een aparte paragraaf
- Als je de datakenmerken bespreekt
- Als je de procedure bespreekt
Je kunt dit onderdeel ook verwerken in je discussie of in je data-analyse. Het is afhankelijk van de richtlijnen en eisen van jouw opleiding en begeleider waar je de validiteit en betrouwbaarheid bespreekt.
Werkwoordstijden
Je schrijft je methoden doorgaans in de onvoltooid verleden tijd (de doelgroep werd) en in de voltooid tegenwoordige tijd (de data zijn geanalyseerd). Voor zaken als feiten, definities en een beschrijving van je onderzoeksopzet kun je de onvoltooid tegenwoordige tijd gebruiken (de doelgroep is).
Als je de betrouwbaarheid en validiteit bespreekt, gebruik je de onvoltooid tegenwoordige tijd (het onderzoek is valide, omdat…). Hierbij gelden de algemene regels voor werkwoordstijden in een scriptie.
Als je hulp wilt bij het schrijven van een foutloze tekst voor je methodologie, kun je gebruikmaken van onze nakijkservice en je tekst door een van onze taalexperts laten nakijken.
Lengte van de methodologie
De methodologie in een scriptie van ongeveer 15.000 woorden beslaat meestal circa 800 tot 2000 woorden. De lengte hangt sterk af van het type onderzoek (literatuuronderzoek, experiment, et cetera), maar het maakt ook uit of je de data-analyse, validiteit en betrouwbaarheid in de methodesectie of de discussiesectie bespreekt.
Voorbeeld methodologie
In het voorbeeld hieronder is de methodologiesectie van een onderzoek uitgewerkt.
Checklist: Methodologie
0 / 10Goed bezig!
Je methodologie zit nu in ieder geval goed in elkaar. Gebruik ook de andere checklists om je scriptie nog beter te maken.
Alle checklisten bekijken Terug naar methodologie checklistVeelgestelde vragen over de methodologie
- Welke werkwoordstijd gebruik je voor de methodologie?
-
In je methodologie ga je in op de manier waarop je zelf onderzoek doet en hoe je dit aanpakt en/of aangepakt hebt. Het is sterk afhankelijk van je begeleider of je de methoden voornamelijk in de onvoltooid of voltooid tegenwoordige tijd schrijft.
Wij raden aan om de methoden in de voltooid tegenwoordige tijd te schrijven. Je hebt je onderzoek immers al gedaan op het moment van schrijven. Gebruik in ieder geval niet de toekomende tijd; deze werkwoordstijd mag je alleen gebruiken voor iets dat in de toekomst zal plaatsvinden.
- Wat is validiteit?
-
Bij validiteit gaat het om de vraag of de resultaten uit jouw scriptie wel juist zijn en of je op basis hiervan harde conclusies kunt trekken. Zo corresponderen de resultaten van een valide onderzoek met de werkelijke eigenschappen, fenomenen en variaties in de fysieke en sociale wereld.
Het gaat bij de validiteit voornamelijk om het “instrument” waarmee je onderzoek hebt gedaan.
- Wat is betrouwbaarheid?
-
Bij betrouwbaarheid gaat het om hoe consistent een methode iets meet. Hierbij is het van belang dat de uitkomsten hetzelfde zijn als je de meting of het gehele onderzoek op exact dezelfde wijze nog een keer uitvoert (reproduceert of repliceert).
- Kan ik meerdere onafhankelijke of afhankelijke variabelen onderzoeken in mijn onderzoek?
-
Het is mogelijk om meerdere variabelen te onderzoeken in een experiment, maar je dient dan ook meerdere onderzoeksvragen te formuleren.
Je bent bijvoorbeeld geïnteresseerd in het effect van dieet op gezondheid. Je kunt meerdere maten gebruiken om de gezondheid te meten, zoals de bloedsuikerspiegel, hartslag en bloeddruk. Iedere maat is een aparte afhankelijke variabele die gepaard gaat met een eigen onderzoeksvraag.
Je bent niet alleen geïnteresseerd in iemands dieet, maar ook in de mate van fysieke activiteit (of zelfs het effect van een combinatie van die twee). Je spreekt dan van twee onafhankelijke variabelen.
In een experiment manipuleer je slechts één onafhankelijke variabele per keer om de interne validiteit te waarborgen.
- Hoe bepaal ik welk meetniveau ik moet gebruiken?
-
Sommige variabelen gaan gepaard met een vaststaand meetniveau. Zo worden gender of etniciteit altijd op nominaal niveau gemeten, omdat je de categorieën niet kunt rangschikken.
Bij andere variabelen kun je het meetniveau wel kiezen. De variabele “studenteninkomen” kan bijvoorbeeld op ordinaal of rationiveau worden gemeten.
- Op ordinaal niveau zou je vijf groepen kunnen creëren met een bepaald bereik (bijvoorbeeld 0 – 499, 500 – 799, 800 – 1099, 1100 – 1999 en 2000 – 2299). Participanten kruisen dan het juiste bereik aan.
- Op rationiveau zou je naar het exacte inkomen vragen.
Als je kunt kiezen, is het beter om op rationiveau te meten, zodat je de data op meer manieren kunt analyseren. Hoe hoger je meetniveau, hoe preciezer de data.
- Wat houdt het dataverzamelingsproces in?
-
In het dataverzamelingsproces verzamel je op basis van je onderzoeksopzet data voor je scriptie of onderzoek om zo je onderzoeksvraag te beantwoorden. Het is van belang dat je de data op een gestructureerde, valide en betrouwbare manier verzamelt.
Hierbij denk je van tevoren na over het doel van je onderzoek, het type data dat je wilt verzamelen en de methoden en procedures die je gebruikt om data te verzamelen, op te slaan en te verwerken.
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.