Online enquête maken? Lees hier over handige tools
Vragenlijsten kunnen worden gebruikt voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Bij kwantitatief onderzoek bied je de respondenten vaak gesloten vragen aan, terwijl je bij een kwalitatief onderzoek meestal open vragen stelt. Vooral bij kwantitatief onderzoek heb je vaak een groot aantal participanten nodig voor je steekproef.
Als je doelgroep bereikbaar is via het internet, is het daarom verstandig om een online survey op te stellen. Hiervoor zijn meerdere softwareprogramma’s beschikbaar.
Voordelen en nadelen per online enquêtetool
De tools voor online surveys hebben voor- en nadelen. Deze tabel biedt een overzicht van de sterke en zwakke punten van iedere tool, zodat jij eenvoudig de juiste keuze kunt maken voor je onderzoek.
Voordelen | Nadelen | Conclusie | |
---|---|---|---|
Qualtrics |
|
|
Zeer goede tool, maar met name handig voor meer uitgebreide enquêtes en scripties |
ThesisTools |
|
|
Prima tool voor simpele enquêtes en kleine onderzoeken |
Google Forms |
|
|
Zeer goede tool voor groepswerk en niet te uitgebreide enquêtes |
Onderzoekdoen.nl |
|
|
Gebruiksvriendelijke tool om snel overzichtelijke enquêtes te maken en vooral handig als je meerdere enquêtes wil ontwerpen |
SurveySwap |
|
|
Prima tool voor simpele enquêtes en vooral handig als je veel respondenten moet werven |
Qualtrics
Qualtrics is een enquêtetool met zeer veel mogelijkheden voor vragen (verschillende soorten en structuren). Zo kun je bijvoorbeeld meerdere varianten van enquêtes maken die automatisch evenredig worden verspreid onder je respondenten. De resultaten worden helder weergegeven en zijn gemakkelijk te exporteren naar bijvoorbeeld Excel of SPSS.
In de uitgebreide supportomgeving kun je jezelf trainen in het maken van een enquête met Qualtrics en maak je kennis met de vele opties. Als je snel een enquête wilt opstellen, kan het een nadeel zijn dat je eerst enige training nodig hebt om alle mogelijkheden van Qualtrics te ontdekken.
Let op: Controleer altijd of je onderwijsinstelling een Qualtrics-licentie heeft, zodat je gratis toegang krijgt tot de software. Het gratis trial-account kent namelijk veel beperkingen. Zo kun je jouw survey niet doormailen, heb je een maximum van 100 respondenten en kun je niet meer dan 50 vragen opstellen.
ThesisTools
ThesisTools is een prima surveytool voor een simpele enquête. Je kunt de tool tot 500 respondenten gratis gebruiken. Tegen betaling kun je bij ThesisTools gebruikmaken van de respondenten van ThesisTools. De resultaten worden overzichtelijk weergegeven in grafieken en Excel, en kunnen eenvoudig worden geanalyseerd in SPSS. Op de laatste pagina van je enquête wordt een advertentie van ThesisTools getoond. In vergelijking met Qualtrics kent ThesisTools weinig opties om de enquête te structureren.
Google Forms
Google Forms (of in het Nederlands: Google Formulieren) is de ideale surveytool als je in groepsverband werkt. Deze tool werkt namelijk hetzelfde als Google Docs: iedereen heeft live toegang tot de enquête en kan aanpassingen maken. Je kunt binnen het document chatten en opmerkingen plaatsen. De enquête staat op je Google Drive tussen je andere documenten, waardoor je niet apart hoeft in te loggen bij een enquêtetool en je geen inloggegevens hoeft te delen.
Google Forms is gratis voor iedereen met een Google-account. Er zit geen limiet aan het aantal respondenten. Verder is het mogelijk om per e-mail een ingesloten formulier naar je respondenten te verzenden. Ontvangers hoeven hun postvak niet te verlaten om de survey in te vullen. De resultaten worden weergegeven in Google Spreadsheets. Vanuit hier kun je ze exporteren naar Excel en CVS (voor SPSS). Google Docs heeft net als ThesisTools weinig opties om de enquête te structureren in vergelijking met Qualtrics.
Onderzoekdoen.nl
Onderzoekdoen.nl is een duidelijke enquêttetool die je eenvoudig kunt gebruiken. Met de handleiding maak je in korte tijd een professionele enquête die gemakkelijk kan worden verspreid onder respondenten. Mocht je onverhoopt ergens niet uitkomen, dan kun je altijd de hulplijn inschakelen.
Een nadeel is dat de gratis versie beperkingen heeft. Zo kun je zonder licentie geen resultaten bekijken en geen medegebruikers toevoegen. Daarom is deze tool vooral praktisch als je vaker enquêtes wilt opstellen en je bereid bent een licentie aan te schaffen.
Respondenten werven voor je enquête
Als je jouw enquête gemaakt hebt, verspreid je deze online om zo veel mogelijk respons te genereren voor je onderzoek. Er zijn verschillende manieren om respondenten te werven.
Je kunt de enquête natuurlijk zelf verspreiden via sociale media (zoals via daarvoor bestemde Facebook-groepen). Daarnaast zijn er platformen zoals SurveySwap waar studenten hun enquêtes gratis kunnen uitwisselen. Je kunt respondenten “kopen” met credits die je verdient door zelf deel te nemen aan andere onderzoeken, waardoor het je geen geld kost.
Tot slot is het mogelijk om respondenten te kopen bij tools die software aanbieden om vragenlijsten te maken, zoals SurveyMonkey of Qualtrics. Dit is voornamelijk een handige optie als je meewerkt aan een onderzoek met een ruimer budget.
Veelgestelde vragen
- Wat is een enquête?
-
Enquêtes zijn een vragenlijsten die je online of offline afneemt bij meerdere personen om data te verzamelen over je onderzoeksonderwerp. Deze onderzoeksmethode wordt meestal gebruikt voor kwantitatief onderzoek, maar het is ook mogelijk om enquêtes te gebruiken voor kwalitatief of mixed methods onderzoek.
- Hoe waarborg je de betrouwbaarheid en validiteit van een enquête?
-
Je enquête moet betrouwbaar en valide zijn om op basis van de resultaten conclusies te kunnen trekken.
- Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse.
- Voor de validiteit is het van belang dat je begrippen correct zijn geoperationaliseerd, zodat je meet wat je daadwerkelijk beoogt te meten. Zorg er bovendien voor dat je steekproef representatief is voor je doelgroep.
- Moet ik een online of offline enquête afnemen?
-
Of je jouw enquête online of offline afneemt, is afhankelijk van je doelgroep, de aard van het onderzoek en de tijd die je hiervoor hebt. Zo zijn oudere participanten vaak moeilijk online te bereiken, terwijl jongeren wellicht liever online deelnemen.
Voordelen Nadelen Online - Eenvoudig te verspreiden
- Eenvoudig te analyseren met ingebouwde enquête-tools
- Minder grote kans op sociaal-wenselijke antwoorden
- Weinig controle over de externe validiteit
- Soms weet je niet zeker of je daadwerkelijk de juiste doelgroep bereikt
- Mensen voelen zich minder genoodzaakt om binnen de deadline je enquête in te vullen
Offline - Je weet zeker dat je de juiste doelgroep onderzoekt
- Je kunt direct controleren hoeveel enquêtes ingevuld worden
- Kost veel tijd
- Grotere kans op sociaal-wenselijke antwoorden
- Je moet alle antwoorden invoeren om analyses te kunnen uitvoeren
- Je moet alle enquêtes volgens richtlijnen van je onderwijsinstelling bewaren
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.