Wat is het Pygmalion-effect? | Betekenis & Voorbeelden
Het Pygmalion-effect verwijst naar situaties waarin hoge verwachtingen leiden tot betere prestaties en lage verwachtingen tot slechtere prestaties. Hoewel het Pygmalion-effect oorspronkelijk werd geobserveerd in het onderwijs, is het ook van toepassing op het gebied van management, bedrijfskunde en (sport)psychologie.
Het Pygmalion-effect is ook bekend onder de naam Rosenthal-effect, naar de onderzoeker die het verschijnsel voor het eerst waarnam.
Wat is het Pygmalion-effect?
Het Pygmalion-effect is een psychologische term om het effect te beschrijven van positieve of negatieve verwachtingen op de prestaties van een individu of groep. Het Pygmalion-effect introduceert onderzoeksbias in je studie.
Dit effect stoelt op de aanname dat mensen harder werken als een leider, rolmodel of autoriteit hoge verwachtingen van ons heeft, omdat we aan deze verwachtingen willen voldoen. Dit impliceert ook dat we het beter doen als er meer van ons wordt verwacht.
Het Pygmalion-effect heeft zowel academische als praktische implicaties. Als managers bijvoorbeeld geloven in de capaciteit van hun team, zullen deze teams ook beter presteren dan andere teams waarvan de managers het tegenovergestelde geloven, zelfs als de twee teams even bekwaam zijn.
Op dezelfde manier kan een onderzoeker een sterk vermoeden hebben dat de patiënten die aan de behandelgroep worden toegewezen het beter zullen doen, waardoor deze patiënten betere resultaten behalen dan de patiënten uit de controlegroep. In dit voorbeeld neemt het Pygmalion-effect de vorm aan van (onbewuste) onderzoekersbias.
Hoe werkt het Pygmalion-effect?
Het Pygmalion-effect toont de invloed van verwachtingen op gedrag.
Dit effect treedt op omdat we geneigd zijn de etiketten die anderen op ons plakken te internaliseren. We proberen ons te gedragen volgens deze etiketten, of ze nu positief of negatief zijn.
Het Pygmalion-effect werkt circulair:
- De verwachtingen van anderen over ons beïnvloeden hun gedrag ten opzichte van ons;
- Hun gedrag tegenover ons beïnvloedt hoe wij onszelf zien;
- Hoe wij onszelf zien beïnvloedt ons eigen gedrag;
- Ons gedrag tegenover anderen beïnvloedt hun overtuigingen en versterkt hun verwachtingen.
Met andere woorden: andermans hoge verwachtingen van onze prestaties hebben niet alleen invloed op hoe wij handelen, maar ook hoe zij zelf handelen.
Laten we het voorbeeld van een leraar nemen. De verwachtingen van een leraar ten aanzien van zijn leerlingen worden op vier manieren overgebracht:
- Omgeving
- Feedback
- Input
- Output
Omgeving verwijst naar de sfeer die gecreëerd wordt door de persoon die de verwachting heeft, in dit geval de leerkracht. Dit wordt vaak non-verbaal gecommuniceerd, bijvoorbeeld door te glimlachen en te knikken of door oogcontact te maken. Deze signalen kunnen een vriendelijke en positieve sfeer scheppen.
Feedback verwijst naar het soort antwoord dat de leerkracht aan de leerling geeft. Leerlingen met hoge verwachtingen krijgen waarschijnlijk meer lof en meer gedetailleerde feedback.
Input verwijst naar de moeite of energie die de leerkracht investeert. Sommige leerkrachten investeren meer tijd en moeite in leerlingen met hoge verwachtingen (e.g., door ze moeilijker materiaal aan te bieden).
Output verwijst naar de neiging van leraren om “goede” leerlingen vaker aan te spreken of hen aan te moedigen meer te reageren.
Voorbeelden Pygmalion-effect
Het Pygmalion-effect kan verklaren hoe mensen in verschillende contexten presteren.
In de context van het onderwijs illustreert het Pygmalion-effect dat leraren risico lopen alleen van leerlingen te krijgen wat ze verwachten.
Verschillende verwachtingen leiden meestal tot verschillende behandelingen, zelfs als dit onbedoeld gebeurt.
Waarom is het Pygmalion-effect van belang?
Het Pygmalion-effect heeft implicaties in verschillende contexten:
- Hoewel het Pygmalion-effect meestal onbewust in gang wordt gezet, kan het ook bewust worden gebruikt om de ontwikkeling van andere mensen, zoals studenten, werknemers of sporters, opzettelijk mogelijk te maken. Coaches die atleten bijvoorbeeld laten weten dat ze meer van hen verwachten, kunnen atleten zo tot een hoger niveau coachen.
- Je bewust zijn van het Pygmalion-effect kan je in leidinggevende posities helpen begrijpen hoe je houding en verwachtingen tegenover je team hun gedrag beïnvloeden. De vooringenomenheid (bias) van een leidinggevende kan oneerlijke of stereotiepe etiketten op teamleden plakken.
- Het Pygmalion-effect kan ook hele groepen of organisaties beïnvloeden. Het kan bijvoorbeeld de sfeer op een hele afdeling bepalen, waardoor een cultuur van hoge of juist lage verwachtingen kan ontstaan.
Interessante artikelen over onderzoek doen
Op zoek naar meer interessante artikelen over een onderzoek uitvoeren voor je scriptie of paper? Bekijk dan ook eens onderstaande artikelen met uitleg en voorbeelden!
Onderzoeksbias
Methodologie
Veelgestelde vragen over het Pygmalion-effect
- Wat is het Rosenthal-effect?
-
Het Rosenthal-effect verwijst naar situaties waarin hoge verwachtingen tot betere prestaties leiden, terwijl lage verwachtingen tot slechtere prestaties leiden.
Een andere naam voor het Rosenthal-effect is het Pygmalion-effect.
- Wat is het waarnemer-verwachtingseffect (observer-expectancy effect)?
-
Het waarnemer-verwachtingseffect (observer-expectancy effect) is een vorm van onderzoeksbias die optreedt als onderzoekers de resultaten van hun eigen onderzoek beïnvloeden via interactie met deelnemers aan het onderzoek.
De eigen overtuigingen en verwachtingen van onderzoekers over de resultaten kunnen onbedoeld deelnemers beïnvloeden via demand characteristics (vraagkenmerken).
Het observer-expectancy effect wordt vaak gebruikt als synoniem voor het Rosenthal-effect of Pygmalion-effect.
- Waarom is bias in onderzoek een probleem?
-
Research bias tast de validiteit en betrouwbaarheid van je onderzoeksresultaten aan. Bias leidt tot onjuiste conclusies en een verkeerde interpretatie van de waarheid. Dit kan ernstige gevolgen hebben in bepaalde vakgebieden, zoals medisch onderzoek, waarin nieuwe behandelingsvormen worden geëvalueerd.
- Wat is het Pygmalion-effect in het Nederlands?
-
Het Pygmalion-effect heeft in het Nederlands dezelfde benaming als in het Engels. Een synoniem voor het Pygmalion-effect is het Rosenthal-effect.
Bronnen voor dit artikel
We raden studenten sterk aan om bronnen te gebruiken. Je kunt verwijzen naar ons artikel (APA-stijl) of je verdiepen in onderstaande bronnen.
Citeer dit Scribbr-artikel Bronnen