Het Scribbr-Verbetermodel© is speciaal door ons ontwikkeld voor het nakijken van scripties. Bij het nakijken van je scriptie let je editor op alle onderdelen uit het Scribbr-Verbetermodel©.
Het Verbetermodel is opgesplitst in twee delen: nakijken op taal en nakijken van een academische tekst.
Deel 1 – Een tekst nakijken op taal
Taalgebied | Specifiek |
---|---|
1. Zijn de woorden juist gespeld? | Spel- en typfouten |
Samenstellingen | |
Samenstellingen met Engelse woorden | |
Woordgroepen | |
Dt-fouten | |
Voltooid deelwoorden | |
Hoofdletters in afkortingen, namen, titels en opsommingen | |
2. Zijn de juiste woorden gebruikt? | Lidwoorden |
Verwijswoorden | |
Persoonlijk voornaamwoorden | |
Juiste woordkeuze | |
Collocaties en gezegden | |
Voorzetsels | |
Voorzetseluitdrukkingen | |
Plaatsing van verbindingswoorden | |
3. Zijn de zinnen juist geschreven? | Congruentie van het onderwerp met de persoonsvorm |
Woordvolgorde in zinnen | |
Woordvolgorde in opsommingen | |
Samentrekkingen | |
Werkwoordstijden | |
Incomplete zinnen | |
Overcomplete zinnen | |
4. Zijn de leestekens juist gebruikt? | Komma’s |
Dubbele punten | |
Puntkomma’s | |
Punten | |
Aanhalingstekens | |
Haakjes | |
5. Klopt de stijl van de tekst? | Passieve zinnen |
Fragmenten | |
Omslachtige formuleringen | |
Te lange zinnen | |
Tangconstructies | |
6. Is er consistent geschreven? | Consistente spelling |
Consistent hoofdlettergebruik | |
Consistentie in werkwoordstijden | |
Consistent leestekengebruik |
Deel 2 – Een academische tekst nakijken
Taalgebied | Specifiek |
---|---|
1. Is de tekst academisch? | Academische woordkeuze |
Verboden woorden | |
Vage, subjectieve en overdreven formuleringen | |
2. Zijn citaten juist geschreven? | Spel- en typfouten in citaten |
Leestekens in citaten | |
3. Zijn getallen en afkortingen juist geschreven? | Getallen uitschrijven |
Gebruik van afkortingen | |
4. Kloppen de werkwoordstijden en het perspectief? | Werkwoordstijden per scriptieonderdeel |
Ik-/wij-vorm | |
Aanspreekvorm (jij-vorm) | |
Consistentie in perspectief | |
5. Is de tekst begrijpelijk? | Onduidelijke zinnen |