De editor past taalfouten in de tekst direct aan en geeft je feedback in de kantlijn. Daarnaast krijg je persoonlijke tips om je schrijfvaardigheid te verbeteren.
Wij maken je document leesbaar en verbeteren de taalfouten direct in je document via Wijzigingen Bijhouden in Word. Daarnaast geeft de editor je suggesties en tips in opmerkingen in de kantlijn.
Bekijk het voorbeeld hieronder of download het als een docx-bestand.
Zorgorganisaties worden geconfronteerd met vragen als: Wwelk zorgpad is leidend bij een kwetsbare ouderen met dDiabetes? En hHoe wordt de zorg vanuit beiden zorgpaden op een zo goed mogelijke wijze gecombineerd?
1.3 Interne ontwikkelingen binnen BEDRIJF X
Vanaf 2014 zijn er deze volgende wijzigingen ingezetdoorgevoerd:
De groei van de organisatie heeft daarnaast ook invloed op de leiderschapsstijl en structuur binnen BEDRIJF X. Uitgaande van het organisatie groei model van Greiner (1998) zit BEDRIJF X in de overgang van de cCreativity– fase naar de dDirection- Ffase. Kenmerkend voor deze overgang naar de volgende groeifase zijn de aanstelling van de managers, het meer formaliseren de formalisatie van de communicatie en de ontwikkelingenhet ontwikkelen van werkstandaarden. Daarnaast is er zien we ook een verandering te zien op leiderschapsniveau door de komst van de medische directeur.
1.4 Probleemanalyse en doelstelling:
BEDRIJF X profileert zich als een organisatie voor en door huisartsen. Vanuit deze gedachte wordt er veel waarde gehecht aan de betrokkenheid bij het vaststellen van de strategie, en het implementeren van de strategie. Tevens wordt veel waarde gehecht aan en de mening van de deelnemende huisartsen met betrekking totover de strategie. De gGedachte achter het stimuleren van de betrokkenheid van de leden is dat degenen die het werk uitvoeren, ook het beste in staat zijn om beslissingen te nemen over de inhoud van het werk. Ichniowski en Shaw (1999) beschrijven in hun onderzoek dat er door de betrokkenheid van de medewerkers bij het maken van keuzes er een groter draagvlak ontstaat voor de gekozen strategie en dat deze dan gekozen strategie beter aansluit bij de praktijk. Dit wordt onder andere bevestigd door onder andere Vvan Reil (2008).
Voorbeeldopmerking van de editor:
“Het gebruik van vraagstellingen in je scriptie is niet altijd toegestaan, op je onderzoeksvragen na. Dit is namelijk snel te informeel. In het algemeen is dit ook gemakkelijk te voorkomen of op te lossen.
Suggestie: Zorgorganisaties worden geconfronteerd met de vraag welk zorgpad leidend is bij kwetsbare ouderen met diabetes en hoe de zorg vanuit beide zorgpaden zo goed mogelijk gecombineerd kan worden.”
Voorbeeldopmerking van de editor:
“Moet je deze termen niet introduceren? Ga er niet vanuit dat de lezer dezelfde voorkennis heeft als jij. Ik weet bijvoorbeeld niet wat deze fases inhouden.
Je kunt de termen in een volgende alinea kort toelichten. Zo begrijpt iedereen waar je het over hebt.”
Voorbeeldopmerking van de editor:
“Je schrijft nu een probleemanalyse en een probleemstelling en twee keer een doelstelling. Is dit niet wat dubbelop?
Ik raad je aan om één probleemanalyse en probleemstelling op te stellen en om vervolgens de doelstelling te presenteren. Zo kun je onnodige herhaling voorkomen.”
Naast het verbeterde document ontvang je een persoonlijke brief met een toelichting van de editor en antwoord op je vragen. Dan kun je aan de slag met de wijzigingen in je document.
Beste Ellen,
Mijn naam is Lucy en ik heb zojuist je scriptie nagekeken. Ik begreep uit je achtergrondinformatie dat je je master afrondt naast een baan – ik kan me voorstellen dat dat hard werken is!
In deze brief geef ik een korte uitleg over mijn nakijkwerk en krijg je antwoord op je vragen. In het bijgevoegde Verbeterrapport vind je mijn belangrijkste tips op het vlak van spelling en grammatica.
Je gaf verder aan dat je opleiding het belangrijk vindt dat je zoveel mogelijk actief schrijft en dat je de toekomende tijd niet mag gebruiken. Hier heb ik extra op gelet bij het nakijken. Je vindt geen onnodig passieve zinnen en zinnen in de toekomende tijd meer in je tekst! :)
Verder vroeg je je af hoe je je conclusie kunt inkorten. Ik heb je formuleringen waar mogelijk ingekort, maar je conclusie was relatief lang. Als je het hoofdstuk structureert op basis van de richtlijnen in dit artikel, dan wordt de tekst al overzichtelijker. Zie ook mijn tips in de structuurchecklist en mijn opmerkingen bij de tekst.
Bedankt dat ik je interessante tekst mocht nakijken. Ik wens je succes met de laatste loodjes!
Groetjes,
Lucy
Algemeen / Juiste spelling / Hoofdletters
Bij het aanhalen van een auteur schrijf je de achternaam altijd met een hoofdletter. Dat is ook het geval als de achternaam met een tussenvoegsel, zoals ‘de’ of ‘van’ begint.
Voorbeeld: Dit komt naar voren uit onderzoek van de Jong (2018).
Algemeen / Juiste spelling / Hoofdletters
Afkortingen van onderwijstypen worden net als veel andere afkortingen met kleine letters geschreven.
Voorbeeld: Ik volg een HBO-opleiding.
Academisch / Stijl / Spreektaal
Je mag de lezer alleen aanspreken in een voorwoord. Ook mag de jij-vorm net als ‘jullie’ niet gebruikt worden in academische teksten. Je kunt dit voorkomen door de lijdende vorm of de IS-AV-constructie te gebruiken.
Voorbeeld: Denk daarbij aan leegstaande huizen.
Academisch / Stijl / Vaag taalgebruik
Verwijs liever niet naar waar een tabel, figuur of interview ongeveer te vinden is, maar vermeld een paginanummer of paragraafnummer. Dan hoeft de lezer niet te zoeken.
Voorbeeld: In de tabel in hoofdstuk 4 worden de resultaten weergegeven.
In het Verbeterrapport staan jouw belangrijkste aandachtspunten op het vlak van taal en academisch schrijven op een rij. Zo helpen we je op weg om in de toekomst beter te schrijven.
Bij de Structuur Check geeft de editor feedback op problemen met de structuur, zoals herhaling en overbodige informatie, de overgang tussen zinnen en paragrafen en het gebruik van kopjes.
Daarnaast ontvang je een Structuurrapport waarin je informatie vindt over de indeling in hoofdstukken en paragrafen. In het rapport staan alle onderdelen en elementen die nog ontbreken of op de verkeerde plek in het document staan. Je krijgt hierbij altijd een link naar een van onze uitgebreide artikelen die je kunnen helpen om het probleem op te lossen.
Voorwoord: Lengte van voorwoord Korter makenIn het algemeen beslaat een voorwoord niet meer dan een half A4 en is het twee à vijf alinea’s lang. Jouw voorwoord is aan de lange kant. Kijk even na of je overbodige informatie kunt schrappen en of je alleen personen bedankt die je wezenlijk hebben geholpen met je scriptie. |
Samenvatting: Doelstelling ToevoegenIn de samenvatting geef je een kort overzicht van je scriptie. Voeg daarom 1 of 2 zinnen toe waarin je de doelstelling van je onderzoek beschrijft. Vertel waarom je het onderzoek uitvoert, wat je ermee wilt bereiken en wat het oplevert. |
Inleiding: Aanleiding ToevoegenWat is de aanleiding voor je onderzoek? De aanleiding kan bijvoorbeeld persoonlijke interesse, een nieuwsbericht of een bijzondere gebeurtenis zijn. Het is een goed idee om deze informatie toe te voegen aan het begin van de inleiding. Met een prikkelend voorbeeld moedig je de lezer namelijk aan om verder te lezen. |
Theoretisch kader: Antwoord op beschrijvende deelvragen HerschrijvenIn je theoretisch kader ben je door middel van literatuuronderzoek tot een antwoord gekomen op de beschrijvende deelvragen van je onderzoek. Zorg er echter wel voor dat je duidelijk aangeeft welke deelvraag je precies beantwoordt en hoe je tot dit antwoord bent gekomen. Zo voorkom je verwarring bij je lezer. |
Methodologie: Inclusie- en exclusiecriteria ToevoegenIn je hoofdstuk methodologie moet je de inclusie- en exclusiecriteria toevoegen. Hierbij bespreek je welke data je juist wel of juist niet hebt meegenomen in je analyse en waarom. Inclusie- en exclusiecriteria zijn bijvoorbeeld een bepaalde leeftijd, woonplaats, grootte, lengte, breedte, kosten, hoeveelheid en/of status. |
Conclusie: Herhaling hoofd- en deelvragen ToevoegenHet helpt de lezer als je in de conclusie de hoofd- en deelvragen herhaalt. Begin de conclusie met het herhalen van de hoofdvraag en zorg ervoor dat je bij het bespreken van de belangrijkste resultaten aan de deelvragen refereert. |
Als je de Rode Draad Check hebt aangevraagd, vult de editor twee checklists in waarmee je tekst op logica en duidelijkheid wordt gecontroleerd. De editor geeft ook advies om de duidelijkheid van je tekst te kunnen verbeteren in opmerkingen in de kantlijn van je document.
Er is een rode draad in je verhaal.
Feedback editor: Ik snap waar je naartoe wilt met je verhaal. Het heeft een duidelijk begin, midden en eind. Top! Er zijn wel een paar verbeterpunten. Die bespreek ik hieronder.
De informatie die is gepresenteerd is logisch onderbouwd.
Feedback editor: Wanneer je het hebt over ‘50 mensen die het niet eens zijn met de huidige politieke situatie’ dan geef je niet aan welke bronnen deze bewering onderbouwen. Ook moet je nog even kijken naar je uitspraak dat de democratie de beste regeringsvorm is. De vraag hierbij is: volgens wie? Als dit volgens jou zo is dan moet je dit duidelijker maken.
De informatie volgt elkaar logisch op.
Feedback editor: In je inleiding veronderstel je te zeer dat de lezer dezelfde kennis heeft als jij. Als je de term ‘meritocratie’ introduceert, moet je deze even uitleggen. Je legt deze nu pas aan het einde van de inleiding uit. Hierdoor is niet direct helemaal duidelijk wat dit betekent. Bovendien kun je in je literatuuronderzoek beter eerst ingaan op de literatuur die direct jouw onderwerp bespreekt (zie mijn opmerking bij paragraaf 2.2) voordat je uitweidt over nevenzaken.
De informatie lijkt betrouwbaar en valide door de onderbouwing.
Je spreekt jezelf niet per ongeluk tegen.
Feedback editor: Volgens mij spreek je jezelf niet tegen. Je hebt alleen op een plek het woordje ‘niet’ ergens vergeten toe te voegen (zo blijkt uit de context). Hier heb ik ook een opmerking bij geplaatst.
Er ontbreekt geen informatie die essentieel is voor het begrip van de tekst.
De gebruikte voorbeelden zijn relevant.
Feedback editor: Absoluut! Je hebt heel duidelijk met voorbeelden uitgelegd waar je het over hebt. Alleen gebruik je soms wat veel voorbeelden. In opmerkingen in de tekst heb ik het aangegeven waar je mogelijk een voorbeeld zou kunnen schrappen.
Je houdt rekening met het kennisniveau van de lezer
Feedback editor: In principe wel, hoewel je zoals aangegeven, soms denkt dat de lezer precies weet wat jij weet. Zie mijn opmerkingen en neem de lezer wat meer bij de hand ook al lijkt het alsof je iets dan wat overdreven uitlegt.
Het onderwerp van de tekst is duidelijk.
Het doel van de tekst is duidelijk.
Feedback editor: Je doel is in principe duidelijk, maar pas nadat je de hele tekst gelezen hebt. Je zou erover kunnen nadenken om eerder te beschrijven dat je de tekst schrijft om de volgende hypothese te ontkrachten of te bevestigen: namelijk dat de democratie altijd leidt tot demagogie.
De belangrijkste vraag die beantwoord moet worden komt duidelijk naar voren.
Het antwoord op die vraag – de conclusie – is duidelijk gegeven.
Feedback editor: Hoewel ik snap wat je wilt zeggen, heb je niet concreet verwoord wat de uiteindelijke conclusie is van jouw tekst. Kijk daarom goed naar mijn opmerking op pagina 54.
Hoe dit antwoord verkregen is, is duidelijk.
Begrippen zijn duidelijk en specifiek genoeg uitgelegd.
Feedback editor: Let wel op dat je meritocratie eerder uitlegt, zoals ook in de Logisch-checklist aangegeven :-).
Andere belangrijke informatie, zoals de beperkingen en aanbevelingen van het onderzoek, is duidelijk beschreven.
Kom je ergens niet uit? Geen probleem, wij staan altijd voor je klaar.
Scribbr is gespecialiseerd in het controleren van studiegerelateerde documenten (mbo, hbo, wo en postdoc). We kijken de volgende soorten teksten na:
Wil je een zakelijke tekst laten nakijken? Neem dan contact met ons op.
Ja, ongeacht de gekozen deadline kunnen de editors van Scribbr jouw document tijdens het weekend en de feestdagen nakijken.
Voorbeeld: Als je de 24-uursdienst kiest op zaterdagavond krijg je je document uiterlijk zondagavond terug.
Bij Scribbr beloven we dat we iedere klant 100% tevreden maken met onze diensten. Onze filosofie is: iedere klacht is terecht.
Ons klantenserviceteam staat altijd klaar om een passende oplossing voor je te vinden, of het nou om het gratis opnieuw nakijken van je document of een terugstorting gaat.
Je kunt ons van maandag tot en met zondag tussen 09:00 en 23:00 bereiken. We zijn beschikbaar via de live chat, telefoon of e-mail en reageren direct.
Nee, we maken geen onderscheid tussen Nederlandse en Engelse documenten. Onafhankelijk van de taal waarin je document geschreven is bieden we onze dienst vanaf € 0,011 per woord aan.
Bereken gemakkelijk je prijs met onze prijscalculator.
Ja, als je document langer dan 20.000 woorden is krijg je een voorproefje van ongeveer 2.000 woorden. Het voorproefje geeft je een eerste indruk van de manier waarop de editor je document nakijkt. Je krijgt dan ook de kans om feedback te geven of vragen te stellen.
Je ontvangt het voorproefje binnen 24 uur nadat je je order hebt geplaatst. Je hebt daarna 24 uur om ons te laten weten of je tevreden bent met het voorproefje of dat je nog feedback voor de editor hebt.
We staan dagelijks klaar om jou te helpen via de chat, Whatsapp, email en de telefoon tussen 09.00 en 23.00 uur (CET).