De marketingmix met 4 p’s of 7 p’s? | Overzicht & voorbeelden

De marketingmix bestaat uit verschillende instrumenten die samen de marketingstrategie van een bedrijf vormen. Eerst waren er 4 p’s, namelijk product, prijs, promotie en plaats. In de loop der jaren zijn er enkele p’s toegevoegd.

Booms en Bitner hebben er 7 p’s van gemaakt, namelijk naast de gebruikelijke 4 p’s ook personeel, proces en physical evidence. Deze laatste 3 p’s zijn vooral interessant voor bedrijven die diensten aanbieden.

In dit artikel worden alle 7 p’s toegelicht met voorbeelden.

Product

De p van product lijkt op het eerst gezicht simpel, maar er zijn drie niveaus te onderscheiden. Zo heb je een kernproduct, een tastbaar product en een uitgebreid product.

Kernproduct

Om te bepalen wat je kernproduct is, kun je jezelf de volgende vraag stellen: Wat is het voordeel dat dit product of deze dienst biedt voor de klant? Zo is het kernproduct van een auto bijvoorbeeld iemand van A naar B brengen. Het kernproduct van een boormachine is een gat in de muur maken.

Tastbaar product

Tastbare producten zijn volgens het bovengenoemde voorbeeld de auto en de boormachine. Het tastbare product kun je vinden door jezelf de volgende vraag te stellen: Waarmee kan de klant het voordeel van het kernproduct realiseren?

Uitgebreide product

Het uitgebreide product omvat alles wat naast het tastbare product geleverd wordt. Deze zaken worden vaak gebruikt om het product aantrekkelijker te maken dan dat van de concurrent. Voorbeelden hiervan zijn extra garantie op een product, gratis thuisbezorging, of een hele persoonlijk service.

Coolblue biedt bijvoorbeeld aan om de nieuwe wasmachine (het tastbare product) gratis aan te sluiten en de oude machine mee terug te nemen.

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat start-ups met grotere bedrijven concurreren doordat ze een ander uitgebreid product aanbieden dat hetzelfde voordeel (kernproduct en tastbaar product) heeft voor de klant.

Een voorbeeld hiervan is de online supermarkt Picnic. Zij verkopen boodschappen, maar hebben geen supermarkt. In plaats daarvan bezorgen ze alle boodschappen thuis.

Uitgebreid, tastbaar en kernproduct

Lees waarom zo veel studenten Scribbr inschakelen

Ontdek nakijken op taal

Prijs

De prijs van een product is een ander belangrijk instrument in de marketingmix. Het bepaalt mede wie de doelgroep wordt van een product. Met andere woorden: je kunt een product positioneren door middel van de prijs.

De prijs van een Rolex-horloge komt bijvoorbeeld niet alleen tot stand op basis van de kostprijs, maar voornamelijk door het luxe en exclusieve imago dat het bedrijf aan het horloge wil verbinden.

De prijs van een product bepaalt ook vaak hoe klanten de kwaliteit van een product zien. Als de prijs van een product laag is, denk je vaak automatisch dat het van slechte kwaliteit is.

Het is dus belangrijk dat de prijs overeenkomt met de doelgroep en de positionering die je in gedachten hebt.

Prijsstrategieën

Om verschillende doelgroepen aan te spreken, wordt vaak gebruikgemaakt van de “afroom”- of “skim”-prijsstrategie. Als een product op de markt komt, is de prijs vaak hoog. De echte liefhebbers kopen het product dan.

Na een aantal maanden daalt de prijs meestal. Deze lagere prijs spreekt weer een nieuwe doelgroep aan. Deze strategie wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de verkoop van videogames.

Een andere optie is de penetratiestrategie. Dit betekent dat het product meteen tegen een scherpe prijs in de markt wordt gezet. Dit wordt vaak gedaan in competitieve markten om snel veel marktaandeel te veroveren.

Plaats

De plaats waar een product verkocht wordt, moet net als de prijs in lijn liggen met de positionering van een product. Je hebt hierin veel keuzes.

Zo kun je ervoor kiezen om een product zelf te verkopen in eigen winkels of via een webshop. Je kunt een product ook in een andere winkel verkopen, zoals de Mediamarkt of Hema.

Als je ervoor kiest zelf een product te verkopen, betekent dit dat je meer controle hebt, geen marge hoeft af te staan aan een tussenpersoon, maar ook dat je zelf veel meer moet regelen.

Distributiestrategieën

Er zijn drie distributiestrategieën te onderscheiden. Intensieve distributie betekent dat het product op zo veel mogelijk plaatsen verkocht wordt. Een voorbeeld hiervan is een product in de supermarkt. Selectieve distributie houdt in dat alleen bepaalde speciaalzaken een product verkopen. Dit wordt al exclusiever. Tot slot is er exclusieve distributie. Bij deze strategie wordt een product maar bij een klein aantal winkels verkocht.

Dit werkt bijvoorbeeld goed als je een exclusief product hebt, zoals een Rolex-horloge. Voor een nieuw soort ontbijtbeleg is deze strategie niet geschikt. Klanten gaan daarvoor immers niet speciaal naar een andere winkel.

Promotie

Je probeert het product te verkopen aan de klant door het te promoten. Er zijn grofweg twee soorten te onderscheiden: above the line en below the line. Bij above the line worden marketinginstrumenten gebruikt die een groot aantal mensen bereiken, zoals tv-reclame, radio en billboards langs de snelweg.

Below the line richt zich meer op kleine groepen of individuen. Persoonlijke verkoop of direct mailing naar een specifiek persoon vallen in deze categorie.

Tegenwoordig kunnen producten ook goed gepromoot worden via sociale media. Facebook biedt bedrijven bijvoorbeeld veel tools waarmee mensen met specifieke interesses kunnen worden benaderd tegen relatief lage kosten. Een product moet hiervoor natuurlijk wel geschikt zijn.

Wie helpt jou met nakijken?

Betrouwbare hulptroepen vinden is niet makkelijk...

  • Familie
  • Vrienden
  • Studiegenoten
  • Scribbr

We staan altijd voor je klaar

Personeel

Zeker in het geval van een dienst heeft het personeel een grote invloed op hoe klanten over je bedrijf en product denken. Met name servicemedewerkers, zoals verkopers, callcentermedewerkers en accountmanagers, maar ook advocaten of kappers bepalen de kwaliteit van een service.

Deze mensen zijn het gezicht van een organisatie en de klant beoordeelt ze dan ook op basis van hun uiterlijk of vriendelijkheid. De werkhouding, uitstraling, opleiding en kennis en vaardigheden van medewerkers zijn dus erg belangrijk.

Het is slim om je personeel goed te trainen, af en toe een cursus te laten volgen en om medewerkers goed te betalen. Dit heeft allemaal effect of de kwaliteit van de service. Ook de cultuur van een bedrijf heeft een groot effect.

Processen

Bij het kopen van een product of afnemen van een dienst moeten klanten vaak een proces doorlopen. Ze moeten een kantoor of winkel bezoeken, een keuze maken uit verschillende opties en misschien wachten in de rij of in een wachtruimte.

Hoe dit proces eruitziet, bepaalt hoe de klant de service ervaart. Een lange rij bij de kassa heeft een negatief effect op de klantbeleving. Om te achterhalen hoe het aankoopproces in elkaar steekt, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Welke stappen moeten klanten zetten om een aankoop te doen?
  • Wat moeten klant doen als zij een vraag of klacht hebben?
  • Welke knelpunten zitten er in de klantreis?

Bedrijven als Coolblue of bol.com proberen zich te onderscheiden door de klantbeleving zo soepel mogelijk te maken. De informatie op de website is duidelijk en eenvoudig te vinden. De betaling gaat gemakkelijk en klanten kunnen vragen stellen via chats die snel worden beantwoord.

Physical evidence

Het fysieke bewijs van een dienst heeft betrekking op alles wat tastbaar is voor de klant. Voorbeelden hiervan zijn een kantoorgebouw of wachtruimte, maar ook een offerte, visitekaartje, website en bedrijfskleding.

De klant neemt deze factoren mee bij de beoordeling van een dienst. Zorg er dus voor dat deze fysieke bewijzen in lijn liggen met de rest van de marketingmix.

Conclusie

Nu je een duidelijk beeld hebt van de 7 p’s uit de marketingmix is het belangrijk om deze factoren te combineren in een marketingstrategie.

Welke focus je ook kiest, het belangrijkste is dat alle 4 p’s of 7 p’s uit de marketingmix op elkaar zijn afgestemd. Daarnaast is het goed om te kijken naar je concurrenten: Hoe hebben zij de marketingmix ingericht en wat kun jij anders of beter doen?

Andere interessante artikelen over modellen

Ben je op zoek naar informatie over andere modellen in je scriptie? Kijk dan ook eens naar onderstaande artikelen met een uitgebreide uitleg, afbeeldingen en voorbeelden!

Veelgestelde vragen over de marketingmix

Wat is de marketingmix met 7 p’s?

De marketingmix bestaat uit verschillende instrumenten die samen de marketingstrategie van een bedrijf vormen. Eerst waren er 4 p’s, namelijk product, prijs, promotie en plaats.

Booms en Bitner hebben hier nog personeel, proces en physical evidence, waardoor er nu 7 p’s zijn.

Wat is een SWOT-analyse?

De SWOT-analyse heeft betrekking op de sterktes (strengths), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van een bepaalde situatie or organisatie.

Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.

Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.

Waarvoor wordt een confrontatiematrix gebruikt?

De confrontatiematrix is vaak een handig hulpmiddel om een marketingplan op te stellen. De matrix verbindt de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse, waardoor je conclusies kunt trekken.

Citeer dit Scribbr-artikel

Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.

Streefkerk, R. (2023, 30 mei). De marketingmix met 4 p’s of 7 p’s? | Overzicht & voorbeelden. Scribbr. Geraadpleegd op 18 november 2024, van https://www.scribbr.nl/modellen/marketingmix-met-4ps-of-7ps/

Wat vind jij van dit artikel?
Raimo Streefkerk

Raimo heeft een bachelor- en een masterdiploma en heeft verschillende scripties en verslagen geschreven. Hij deelt graag zijn kennis en ervaring door makkelijk te begrijpen en behulpzame artikelen te schrijven.