Het 7S-model van McKinsey toepassen in je scriptie | Voorbeelden
Je gebruikt het 7S-model van McKinsey voor de interne analyse van een bedrijf. Je achterhaalt hiermee of de zachte elementen en de harde elementen in overeenstemming zijn.
De zachte en harde elementen zijn:
Zachte elementen | Harde elementen |
---|---|
staf | structuur |
sleutelvaardigheden | strategie |
stijl | systemen |
significante waarden | . |
Uiteindelijk staan alle elementen met elkaar in verbinding vanwege de significante waarden (ook wel shared values genoemd). Deze waarden vormen de centrale overtuiging (missie en visie) van de onderneming. Pas als alle S’en in harmonie zijn, kan een organisatie effectief zijn.
Je kunt vervolgens de sterkten en zwakten van het bedrijf inventariseren door de resultaten van dit model te verwerken in een SWOT-analyse of risicoanalyse in je scriptie, plan van Aanpak of stageverslag.
Inhoudsopgave
- 7S-model toepassen met behulp van voorbeeldvragen
- Structuur: de organisatiestructuur
- Strategie: de manier waarop de organisatie doelstellingen wil behalen
- Systeem: tools, werkwijzen, procedures, voorschriften en afspraken
- Staf: het personeel binnen een organisatie
- Stijl: de leiderschapsstijl van managers richting medewerkers
- Sleutelvaardigheden: de Unique Selling Points van de organisatie
- Significante waarden: de shared values of het DNA van de organisatie
- De resultaten van het 7S-model verwerken in je interne analyse
- Data verzamelen voor het 7S-model
- Voor welke scripties, rapporten of verslagen gebruik je het 7S-model?
- Voorbeeld 7S-model van McKinsey
- Andere interessante artikelen over modellen
- Veelgestelde vragen over het 7S-model van McKinsey
7S-model toepassen met behulp van voorbeeldvragen
Pas het 7S-model van McKinsey per organisatie-element toe door onze handige voorbeeldvragen te beantwoorden (of te laten beantwoorden door managers of andere medewerkers). Ga hierbij eerst in op de harde (rationele) en daarna op de zachte (emotionele) elementen. Tot slot kijk je of alle S’en in lijn zijn met het laatste element: significante waarden.
Op de harde elementen kun je eenduidige, rationele antwoorden geven. De zachte elementen zijn minder tastbaar, omdat deze vooral betrekking hebben op emoties en abstracte zaken, zoals motivatie en tevredenheid. Het is daarom niet vreemd als je hierover geen eenduidige uitspraken kunt doen, tenzij je deze kunt onderbouwen met literatuur of betrouwbaar en valide onderzoek.
Structuur: de organisatiestructuur
De structuur gaat over de hiërarchie, taakverdeling, verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen een bedrijf. Stel jezelf of bijvoorbeeld je opdrachtgever de volgende vragen om erachter te komen hoe de organisatiestructuur eruitziet. Je kunt deze informatie ook weergeven in een organogram.
Voorbeeldvragen om de structuur te bepalen
- Hoe is de organisatie, het bedrijf of het team ingedeeld?
- Hoe ziet de hiërarchie van de organisatie eruit en wie legt verantwoording af aan wie?
- Hoe is de samenwerking van de verschillende afdelingen georganiseerd?
- Hoe zet de organisatie projecten op?
- Is de organisatie gecentraliseerd (weinig bevoegdheden voor medewerkers en afdelingen) of gedecentraliseerd (eigen bevoegdheden voor medewerkers en afdelingen)?
- Is de huidige organisatie van het bedrijf in lijn met de beoogde organisatie?
- Hoe is de communicatie geregeld: expliciet of impliciet?
Strategie: de manier waarop de organisatie doelstellingen wil behalen
Veel bedrijven hebben een duidelijke strategie om hun doelstellingen te behalen. Zorg ervoor dat je weet wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en onderzoek vervolgens de manieren waarop het bedrijf deze doelstellingen wil realiseren. Het is hierbij ook van belang dat de doelstellingen logisch met elkaar samenhangen.
Voorbeeldvragen om de strategie te bepalen
- Hoe luidt de strategie van het bedrijf?
- Zijn de missie en visie van de organisatie in overeenstemming met de huidige doelstellingen van het bedrijf?
- Hoe wil het bedrijf of het management doelen bereiken?
- Hoe wordt met concurrentie omgegaan?
- Heeft het bedrijf bijvoorbeeld een markt-, klant- of productgerichte benadering?
- Hoe speelt de organisatie in op mogelijke veranderingen in de markt?
- Hoe speelt de strategie in op de vraag naar duurzaamheid?
Systeem: tools, werkwijzen, procedures, voorschriften en afspraken
Ieder bedrijf werkt met verschillende systemen, zodat het werk zo effectief en efficiënt mogelijk kan worden verricht. Echter, systemen functioneren niet altijd zoals van tevoren bedacht. Als je de systemen analyseert, moet je daarom ook kijken naar de verschillen tussen de beoogde functie van een systeem en de daadwerkelijke functie ervan.
Met systemen wordt verwezen naar alle formele en informele ICT-systemen, HR-systemen, financiële systemen, communicatiesystemen, werkwijzen, procedures, voorschriften en afspraken die binnen een bedrijf gelden.
Voorbeeldvragen om de systemen te bepalen
- Wat zijn de belangrijkste systemen binnen het bedrijf en wat is het doel hiervan?
- Worden de doelen met behulp van deze systemen behaald?
- Hoe worden de systemen bijgehouden: worden ze structureel gemonitord of geëvalueerd?
- Welke interne processen zijn van toepassing en hoe worden deze processen gedocumenteerd en gecontroleerd?
- Hoe worden controles gehouden?
Staf: het personeel binnen een organisatie
Als je het personeel van een organisatie analyseert, kijk je naar aspecten zoals opleidingsniveau, verzuim, motivatie, flexibiliteit, afwezigheid en diversiteit. Zo krijg je inzicht in de kwaliteiten en tekortkomingen van het huidige personeel.
Voorbeeldvragen om inzicht te krijgen in de staf
- Welke competenties en specialisaties heeft het personeel?
- Wat voor opleidingen hebben de medewerkers afgerond?
- Zijn bepaalde belangrijke competenties of specialisaties nog niet ingevuld?
- Hoelang blijft personeel gemiddeld bij het bedrijf werken (oftewel hoe ziet het verloop eruit)?
- Wat kan gezegd worden over de tevredenheid van het personeel? (motivatie, verzuim, ambitie, doorgroeimogelijkheden, afwezigheid en flexibiliteit)
- Zijn de teams divers?
- Zijn medewerkers competitief of coöperatief?
Stijl: de leiderschapsstijl van managers richting medewerkers
Hierbij wordt gedoeld op de manier waarop managers zich gedragen richting medewerkers en hoe dit op hen overkomt. Dit staat vaak in direct verband met de tevredenheid van de medewerkers en daarmee ook hun prestaties.
De managementstijl staat uiteraard ook in verband met de organisatiestructuur. Als de structuur sterk hiërarchisch is, zullen de managers zich waarschijnlijk anders gedragen dan bij een organisatie met een platte structuur.
Voorbeeldvragen om inzicht te krijgen in de stijl van leiderschap
- Welke managementstijl beweren de managers te hanteren?
- Hoe komt het handelen en gedrag van de managers over op de medewerkers?
- Zijn de managers meer directief of coachend richting hun medewerkers?
- Hoe effectief is de leiderschapsstijl?
- Hoe gaan managers om met kritiek en conflicten?
- Wordt het personeel bij beslissingen betrokken?
- Is het duidelijk dat managers medewerkers waarderen?
- Is het management meer top-down of bottom-up?
Sleutelvaardigheden: de Unique Selling Points van de organisatie
Iedere organisatie beschikt over sleutelvaardigheden. Dit zijn de aspecten waar een onderneming in uitblinkt, oftewel de Unique Selling Points (USP). Kijk daarom naar hoe het bedrijf zich wil onderscheiden van concurrentie en of het bedrijf deze sleutelvaardigheden ook communiceert naar klanten.
Met je externe analyse (zoals een concurrentieanalyse of DESTEP-analyse) kun je onderzoeken of een concurrent deze USP’s ook heeft en of deze USP’s wel aansluiten op de behoeften van de doelgroep.
Voorbeeldvragen om inzicht te krijgen in de sleutelvaardigheden
- Waarin is het bedrijf goed: waar staat het bekend om?
- Welke vaardigheden kenmerken het bedrijf?
- Ontbreken er bepaalde vaardigheden? Welke?
- Hoe onderscheidt het bedrijf zich van concurrenten?
- Waarom moet de doelgroep specifiek gebruikmaken van de diensten of producten van deze organisatie?
Significante waarden: de shared values of het DNA van de organisatie
De significante waarden vertegenwoordigen de verbindende factor in het 7S-model van McKinsey. Deze waarden beschrijven waar een organisatie voor staat en in gelooft. Deze waarden staan in direct verband met de kernwaarden die worden besproken in de visie en missie van het bedrijf en hebben betrekking op de cultuur van het bedrijf.
Als je deze shared values analyseert, moet je bepalen of deze waarden ook tot uiting komen in het gedrag van de organisatie (oftewel in de structuur, strategie, systemen, staf, stijl en sleutelvaardigheden).
Voorbeeldvragen om inzicht te krijgen in de significante waarden
- Wat zijn de significante waarden van het bedrijf?
- Wat zijn de missie en visie van het bedrijf en welke kernwaarden zijn geformuleerd?
- Zijn de medewerkers op de hoogte van de gedeelde waarden, visie en kernwaarden?
- Houdt het management zich hieraan?
- Komen de significante waarden tot uiting en komen deze overeen met de werkelijkheid?
- Wat kenmerkt de cultuur van de organisatie?
- Is de cultuur van het bedrijf resultaatgericht en worden er risico’s genomen of heerst er een procesgerichte cultuur en worden risico’s vermeden?
- Waaruit blijkt dat de organisatie deze cultuur heeft?
De resultaten van het 7S-model verwerken in je interne analyse
Ten eerste wil je met het 7S-model van McKinsey weten of het bedrijf in harmonie is en of alle S’en wel aansluiten op de significante waarden. Door hier conclusies aan te verbinden, geef je inzicht in de huidige situatie van het bedrijf.
Vervolgens kun je de resultaten van het 7S-model van McKinsey verder verwerken in je interne analyse om jouw specifieke onderzoeksdoel te bereiken of antwoord te geven op een bepaalde deelvraag. Per onderzoeksdoel geven we hieronder aan welke methode je vervolgens kunt gebruiken om de informatie uit het 7S-model van McKinsey in te verwerken:
- Sterkten en zwakten analyseren: SWOT-analyse;
- Risico’s identificeren: Risicoanalyse;
- Problemen of incidenten definiëren: Visgraatmodel;
- Achterhalen hoe de huidige situatie in verhouding staat tot de gewenste situatie: Gap-analyse;
- Achterhalen waar er binnen de organisatie waarde wordt gecreëerd: Waardeketen van Porter.
Harmonie bepalen aan de hand van ontwikkelingsfases
Je kunt de resultaten van het 7S-model van McKinsey ook koppelen aan diverse ontwikkelingsfases van bedrijven. Hiermee kun je nader bepalen of de 7 S’en met elkaar in harmonie zijn en op welke gebieden het bedrijf nog moet groeien volgens de fases van Greiner en Keuning en Eppink.
Data verzamelen voor het 7S-model
Je hebt data nodig om het 7S-model van McKinsey toe te passen. Deze data kun je zowel met desk- als fieldresearch verzamelen. Zo kun je jaar- en bedrijfsrapporten nalopen, de website raadplegen, eerdere scripties en stageverslagen over het bedrijf lezen, maar ook diepte-interviews afnemen bij betrokkenen of enquêtes verspreiden.
Voor welke scripties, rapporten of verslagen gebruik je het 7S-model?
Je kunt het 7S-model van McKinsey inzetten als je een interne analyse moet uitvoeren. Meestal wordt het 7S-model van McKinsey gebruikt in business- of marketinggerelateerde scripties. Daarnaast moet je vaak een interne analyse opnemen in je stageverslag of je risicoanalyse.
Het kan ook voorkomen dat je het 7S-model van McKinsey gebruikt in je vooronderzoek om de probleemstelling voor je scriptie te bepalen. In dit geval kun je de resultaten van dit model in het kort opnemen in de inleiding van je plan van aanpak of onderzoeksvoorstel.
Voorbeeld 7S-model van McKinsey
Andere interessante artikelen over modellen
Ben je op zoek naar informatie over andere modellen in je scriptie? Kijk dan ook eens naar onderstaande artikelen met een uitgebreide uitleg, afbeeldingen en voorbeelden!
Marketingplan en marketingstrategie
Markt- en concurrentieanalyses
Afnemersanalyses
Veelgestelde vragen over het 7S-model van McKinsey
- Wat is het 7S-model van McKinsey?
-
Voor de interne analyse van een bedrijf gebruik je het 7S-model van McKinsey. Je achterhaalt hiermee of de harde elementen (structuur, strategie en systemen) en de zachte elementen (staf, sleutelvaardigheden, stijl en significante waarden) in overeenstemming zijn.
- Hoe achterhaal je de missie en visie van een bedrijf?
-
Je kunt op verschillende manier achterhalen wat de missie en visie van je opdrachtgever zijn. Vaak worden de missie en visie van een bedrijf simpelweg op de website beschreven. Mocht dit niet zo zijn, dan kun je jouw opdrachtgever vragen wat de missie en visie zijn.
Citeer dit Scribbr-artikel
Als je naar deze bron wilt verwijzen, kun je de bronvermelding kopiëren of op “Citeer dit Scribbr-artikel” klikken om de bronvermelding automatisch toe te voegen aan onze gratis Bronnengenerator.