Waardestrategieën Treacy en Wiersema | Uitleg & voorbeelden
De waardestrategieën van Treacy en Wiersema zijn product leadership, customer intimacy, operational excellence. Het model van Treacy en Wiersema kan helpen met het formuleren en kiezen van de waardestrategieën voor je bedrijf of organisatie.
Met het model van Treacy en Wiersema kun je vervolgens een marketingplan opstellen om een bedrijf te helpen zich te onderscheiden op de markt, bijvoorbeeld als je stage loopt bij een bedrijf of dit de opdrachtgever is voor jouw scriptie.
Inhoudsopgave
- Waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema
- Product leadership
- Customer intimacy
- Operational excellence
- Gewenste waardestrategieën bepalen
- Hoe richt je je op een waardestrategie?
- Mogelijke valkuilen
- Andere interessante artikelen over modellen
- Veelgestelde vragen over het Waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema
Waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema
Het waardestrategiemodel, ook wel waardedisciplinemodel, van Treacy en Wiersema is erop gericht dat een bedrijf excelleert en marktleider is in een van de volgende drie waardestrategieën:
- Product leadership: productleiderschap – gericht op innovatie.
- Customer intimacy: klantenrelatie – gericht op de klant.
- Operational excellence: operationele uitmuntendheid – gericht op processen en uitvoering.
Zodra een waardestrategie is gekozen, moeten ook de andere waardestrategieën niet worden verwaarloosd. Daarom stellen Treacy en Wiersema dat een bedrijf in een van de waardestrategieën moet uitblinken en zich voor de andere twee over de drempel moet bevinden.
Het doel van dit model is dat bedrijven zich kunnen onderscheiden van de concurrentie door zich op de optimale manier te positioneren.
Product leadership
Als een bedrijf zich richt op de strategie Product leadership, dan richt dit bedrijf zich op de ontwikkeling en innovatie van producten of diensten.
Een bedrijf dat zich focust op zijn product heeft de volgende kenmerken:
- Gericht op innovatie;
- Jonge doelgroep die de laatste trends volgt;
- Op de hoogte van en gefocust op nieuwe ontwikkelingen;
- Onderscheidend vanwege betere producten dan concurrenten.
Bij het bedrijf:
- worden talenten gestimuleerd;
- is de bedrijfscultuur flexibel en gericht op innovatie en resultaat;
- worden hoge marges in een korte periode gehaald;
- focust het bedrijf zich op een goed moment om het product op de markt te brengen (time-to-market).
Customer intimacy
Als een bedrijf vooral klantgericht is, dan richt het zich op een langdurige klantrelatie.
Een bedrijf dat zich focust op de klant heeft de volgende kenmerken:
- Blinkt uit in klantenservice;
- Focust op terugkerende klanten;
- Heeft geen gestandaardiseerd productaanbod (customized producten);
- Stelt de klant centraal;
- Heeft een product dat afhankelijk is van de klant.
Bij het bedrijf:
- dienen medewerkers klantgericht te werk te gaan;
- wordt de beslissingsautoriteit grotendeels bij de klant gelegd;
- varieert het productassortiment sterk;
- onderhouden medewerkers de relatie met de klant (lifetime customer value).
Operational excellence
Een bedrijf dat zich richt op operationele uitmuntendheid optimaliseert zijn processen, van inkoop tot aflevering, om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Een bedrijf dat zich focust op operationele processen heeft de volgende kenmerken:
- Heeft een uitermate efficiënte productie;
- Heeft producten altijd op voorraad (er is een groot volume);
- Bezorgt snel;
- Levert vaak producten van een redelijke kwaliteit tegen en zeer lage prijs.
Bij het bedrijf:
- wordt geïnvesteerd in logistiek (supply chain management);
- wordt taakgeoriënteerd gewerkt;
- zijn meetsystemen van groot belang;
- is kent het productassortiment beperkte variatie;
- kan een lage prijs worden aangehouden of een hoge marge worden gehanteerd.
Gewenste waardestrategieën bepalen
Als je het model van Treacy en Wiersema wilt toepassen, bepaal je eerst het huidige profiel en zet je dat af tegen het gewenste profiel.
Deze meting kun je in de volgende grafiek opnemen:
Hoe richt je je op een waardestrategie?
Als je opdrachtgever wil dat jij je op een marketingplan voor Product leadership richt, dan kun je onderzoek doen naar de behoeften van de consument om uiteindelijk een groot publiek te bereiken.
Als je je richt op Customer intimacy, dan kun je via verschillende marketingkanalen (zoals sociale media) in contact komen met klanten om te onderzoeken hoe je beter in hun behoeften kunt voorzien en hoe je ze beter van dienst kunt zijn.
Bij Operational excellence gaat het er vooral om dat de klanten snel worden geïnformeerd en geholpen. Zo kun je je erop richten dit proces te optimaliseren, zodat zo veel mogelijk orders kunnen worden verwerkt.
Mogelijke valkuilen
Treacy en Wiersema waarschuwen dat waardestrategieën zich niet dienen te beperken tot de marketingafdeling van een bedrijf, maar dat het gehele bedrijf zich moet richten op bepaalde waardestrategieën om gaps te voorkomen.
Daarnaast moet een bedrijf zich niet te sterk focussen op één waardestrategie. Als niet op de andere twee waardestrategieën wordt gelet, kan een bedrijf niet goed functioneren.
Andere interessante artikelen over modellen
Ben je op zoek naar informatie over andere modellen in je scriptie? Kijk dan ook eens naar onderstaande artikelen met een uitgebreide uitleg, afbeeldingen en voorbeelden!
Marketingplan en marketingstrategie
Markt- en concurrentieanalyses
Overige analyses
Veelgestelde vragen over het Waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema
- Wat zijn de waardestrategieën van Treacy en Wiersema?
-
Treacy en Wiersema spreken van drie waardestrategieën in hun waardestrategiemodel:
- Product leadership: Als een bedrijf zich richt op deze strategie, dan richt dit bedrijf zich op de ontwikkeling en innovatie van producten of diensten.
- Customer intimacy: Als een bedrijf vooral klantgericht is, dan richt het zich op een langdurige klantrelatie.
- Operational excellence: Een bedrijf dat zich richt op operationele uitmuntendheid optimaliseert zijn processen, van inkoop tot aflevering, om de kosten zo laag mogelijk te houden.
- Waarvoor wordt het waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema gebruikt?
-
Het waardestrategiemodel, ook wel waardedisciplinemodel, van Treacy en Wiersema wordt gebruikt om een marketingplan op te stellen, zodat een bedrijf zich kan onderscheiden van de rest.
Hierbij kies je prominent voor een van de drie waardestrategieën, maar je zorgt er ook voor dat de andere twee niet worden verwaarloosd. Het doel is om uit te blinken in één strategie, en de overige twee voldoende te onderhouden.
Bronnen voor dit artikel
We raden studenten sterk aan om bronnen te gebruiken. Je kunt verwijzen naar ons artikel (APA-stijl) of je verdiepen in onderstaande bronnen.
Citeer dit Scribbr-artikel Bronnen